Pozycjonowanie SEO (Search Engine Optimization) polega na dostosowaniu kodu źródłowego witryny do wymogów stawianych przez algorytm Google. Niestety jego założenia są tajne, w efekcie czego od pozycjonera oczekuje się ogromnego doświadczenia i zaangażowania w swoją pracę. Podstawowym działaniem jest zadbanie o stronę wizualną i sposób obsługi danej strony WWW. Wbrew pozorom te dwa parametry mają decydujący wpływ przede wszystkim na zachowanie użytkownika w obrębie witryny internetowej. Frazy kluczowe, przekierowania czy liczba błędów mają co prawda ogromne znaczenie w kwestii rezultatów, jednak UX, czyli User Experience, oraz UI – User Interface, to dwa etapy w pozycjonowaniu, które należy bezwzględnie poznać jeszcze przed rozpoczęciem właściwych działań.
UX i UI – zadbaj o doświadczenia i wrażenia użytkownika
UX oraz UI to dwa z pozoru podobne terminy, jednak ich charakterystyka jest od siebie zupełnie różna. UX to zbiór parametrów wpływających na doświadczenia internauty po wejściu na stronę, a UI to wyłącznie interfejs, czyli wygląd witryny, kolorystyka czy fonty. Oba te terminy mają ogromne znaczenie na dalszych etapach pozycjonowania SEO.
User Interface to wyłącznie wygląd danej strony i obejmuje przede wszystkim jej kolorystykę oraz szablon czy też pliki graficzne i czcionki. Od wyboru tych parametrów zależy to, czy trafi w gust konkretnej grupy odbiorców. Jeśli strona jest skierowana do branży uchodzącej za luksusową, np. prawniczej czy artystycznej, warto postawić na ciemne barwy i stonowane akcenty, podczas gdy w przypadku branży gamingowej znakomicie sprawdzą się intensywne kolory, w tym zieleń i czerwień. Strony WWW dedykowane rodzicom są najlepiej oceniane wtedy, kiedy ich kolorystyka jest subtelna, delikatna i dziecięca, z kolei witryny dla branży medycznej powinny cechować się wizualną świeżością.
Termin User Experience jest znacznie szerszy, gdyż obejmuje również prostotę obsługi strony WWW oraz jej dodatkowe elementy, takie jak wyskakujące okienka z czatem czy sposób nawigacji. UX warto dopasować przede wszystkim do poziomu wiedzy internauty dla temat sposobu internetu. Osoby starsze wymagają łatwego interfejsu i prostej obsługi, młodzież z kolei poradzi sobie doskonale z zaawansowaną technicznie stroną z dużą liczbą dodatkowych funkcji..
Czy UX i UI mają wpływ na efektywność pozycjonowania?
W pozycjonowaniu SEO chodzi o to, aby dana witryna okazała się dla wyszukiwarki Google jak najbardziej interesująca. Siłą rzeczy algorytm samodzielnie nie jest w stanie ocenić zawartości witryny tak jak człowiek, potrafi jednak ocenić zachowanie użytkowników, którzy na niej się znaleźli. Jeśli strona internetowa ma wysoki bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń, a także niewiele stron na sesję, to dla algorytmu jest ostrzeżeniem, że realna zawartość strony WWW nie ma jakiegokolwiek związku z daną frazą kluczową lub design strony jest na tyle uciążliwy, że większość internautów opuszcza stronę już po kilku sekundach. Tym samym UX oraz UI mają ogromny wpływ na rezultaty pozycjonowania oraz czas niezbędny do przeprowadzenia całego procesu.