PrestaShop to przyjazna dla użytkownika, bogata w funkcje platforma do tworzenia stron typu e-commerce, w tym sklepów internetowych. Jest to narzędzie darmowe, open – source i dające spore możliwości dla przedsiębiorców. Jest to także jedno z ulubionych narzędzi, które w swojej pracy stosują ekspercki z krakowskiej agencji SEOSEM24 z Krakowa. Poprosiliśmy ich o przybliżenie tego narzędzia, tego jak może być pożyteczne w e-commerce i czy aby do końca jest darmowe.

PrestaShop przyda się w e-commerce

PrestaShop to platforma, na bazie której możesz zbudować własny sklep internetowy. Przypomina nieco CMS WordPress, ale w swoich założeniach przewidziany jest do tworzenia stron typu e-commerce. Ponieważ  jest platformą typu open source, może być stosunkowo łatwo modyfikowany. To daje kolejne możliwości. Dzięki ogromnemu rynkowi dodatków i pakietowi wbudowanych funkcji, PrestaShop stanowi szybką poprawkę dla sprzedawców e-commerce. Choć próg wejścia nie jest najniższy, oferuje kilka unikalnych funkcjonalności.

Zarządzanie inwentarzem w PrestaShop

Poza aspektem programistycznymi, PrestaShop jest tak zaprojektowane, by umożliwić Ci prowadzenie sklepu i zarządzać inwentarzem:

  • stała synchronizacja towarów i dostaw,
  • prowadzenie bazy klientów, korespondencji, listy zakupów i zamówień,
  • automatyczne przypominanie i uzupełnianie brakujących towarów,
  • kompatybilność z popularnymi serwisami sprzedażowymi, typu Ebay lub Amazon,
  • analityka sprzedaży i raportowanie.

PrestaShop a pozycjonowanie SEO

Faktem jest, że każdy chce, aby jego sklep był widoczny w wyszukiwarkach, aby uzyskać ruch. W tym celu należy stosować pozycjonowanie SEO. Na szczęście PrestaShop ma ponad 194 moduły, które pomagają w indeksowaniu Twojego sklepu, co pozwala zaoszczędzić cenny czas. PrestaShop ma całkiem solidne wbudowane funkcje SEO. Tutaj możesz kontrolować sposób wyświetlania produktów w wyszukiwarce Google, w tym tytuł SEO, opis meta i link bezpośredni. W razie potrzeby możesz również skonfigurować przekierowania stron. Jednym z najlepiej sprzedających się modułów SEO jest PrestaShop SEO Audit. To unikalny moduł, który pomaga pisać idealnie przyjazną treść zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników. Jest zintegrowany z aktualną metodologią indeksowania Google, aby pomóc Ci analizować i wykrywać wszelkie problemy SEO z treścią na każdej stronie Twojej witryny. Możesz zoptymalizować strony produktów, strony kategorii, strony CMS i wiele więcej.

Marketing PrestaShop

PrestaShop Ads to inteligentne narzędzie marketingowe reklamujące wszystkie produkty w odpowiednich witrynach e- commerce. Pozwala sprzedawcom reklamować się w Google Ads, Amazon Ads, Facebooku, Instagramie i innych. Eliminuje również złożoność konfigurowania plików danych i śledzenia konwersji. PrestaShop wprowadzi nowy sposób przeprowadzania badań konkurencji, receptur produktów i reklamowania się na głównych platformach. Umożliwia też analizę poczynań konkurencji i jej politykę cenową.

Łatwość użycia

PrestaShop można pobrać za darmo lub korzystać z niego w chmurze. Wymaga to jednak rejestracji i konfiguracji. Ta bez wątpienia zajmuje trochę czasu i wysiłku. Musisz pobrać PrestaShop, utworzyć bazę danych, przesłać oprogramowanie na swój serwer za pomocą klienta FTP, a następnie zainstalować. Następnie musisz wybrać, które moduły są potrzebne do prowadzenia firmy. Jeśli masz słabe doświadczenie techniczne, dobrze byłoby zatrudnić profesjonalistę, który zajmie się integracjami za Ciebie. Na szczęście po uruchomieniu witryny codzienne operacje są dość proste. Możesz dodać opis produktu, kategorie, ilości i funkcje SEO jednocześnie dodając produkt do swojego sklepu. Wszystko jest dostępne na pasku narzędzi pod tytułem produktu. Zarządzanie zamówieniami jest również łatwe. Możesz dodawać zamówienia, edytować zamówienia i stosować rabaty od administratora. Możesz również kontaktować się z klientami za pośrednictwem poczty e-mail ze strony zamówień. Gdy już przejdziesz przez początkową konfigurację swojego sklepu (w tym integracje i moduły), powinieneś poradzić sobie z resztą. Z tego powodu oceniamy PrestaShop wysoko pod względem łatwości użytkowania.

Wymagania sprzętowe i programowe

Aby korzystać z PrestaShop, potrzebujesz klienta FTP i zarejestrowanej domeny poza usługą hostingową firmy trzeciej. Oto pełna lista wymagań systemowych PrestaShop:

  • system: Unix, Linux lub Windows,
  • serwer WWW: Apache Web Server 2.2 lub dowolna nowsza wersja,
  • PHP: PHP 7.1 lub nowszy,
  • MySQL: minimum 5,6; zalecana jest najnowsza wersja,
  • pamięć RAM serwera: zalecane ustawienie alokacji pamięci na skrypt (limit_pamięci) na minimum 256M.

PrestaShop działa także na NGINX 1.0 lub nowszym.

Wsparcie i bezpieczeństwo PrestaShop

Podczas zakładania sklepu e-commerce będziesz potrzebować wsparcia doświadczonych ekspertów, którzy pomogą Ci wziąć pod swoje skrzydła. PrestaShop przedstawia 2 rodzaje usług wsparcia: Presta Online Assistance i Presta Technical Assistance.

PrestaShop ma wiele bezpłatnych źródeł informacji, takich jak przewodniki, samouczki, FAQ i szkolenia dla użytkowników i programistów. Prawie 80% wszystkich sytuacji, z którymi prawdopodobnie mogą spotkać się klienci, pochodzi z Presta Online Assistance, te szczegółowe informacje można łatwo znaleźć w pasku wyszukiwania. Jeśli nie możesz znaleźć swoich zawiłych problemów, zawsze możesz dołączyć do forum PrestaShop, aby dzielić się doświadczeniami i wymieniać je. To forum ma ponad 1,2 miliona użytkowników, na których można spotkać trudne przypadki lub wskazówki dotyczące rozwiązania problemów.

Presta Technical Assistance z kolei to wyjątkowa usługa w porównaniu z innymi platformami open source. W ciągu 15 minut będziesz mógł zadzwonić do specjalistów Presta, aby rozwiązać Twój problem. Jednak cena tej usługi jest bardzo wysoka i waha się od 249, a 1399 dolarów, w zależności od poziomu wsparcia. Biorąc pod uwagę, że PrestaShop jest oprogramowaniem typu open source, jest gotowy na zgodność z PCI, co oznacza, że ​​Twój sklep jest dobrze zabezpieczony. Jednak Twój sklep PrestaShop sam w sobie nie będzie zgodny, musisz kupić certyfikat SSL i sprawdzić dostępne poprawki bezpieczeństwa.

Ile kosztuje PrestaShop? Czy PreshaStop jest w pełni darmowy?

Pobieranie i używanie oprogramowania jest darmowe. Wynika to z jego charakteru open-source. PrestaShop może być jednak rozbudowane o dodatkowe usługi, które są już płatne.

W niedalekiej przeszłości PrestaShop przetestował hostowaną wersję swojego oprogramowania o nazwie PrestaShop Ready. PrestaShop Ready, pomyślany jako łatwiejsza alternatywa dla koszyka na zakupy typu open source i jako konkurent dla platform „pod klucz”, takich jak Shopify, nie odniósł sukcesu jako platforma płatna i nie jest obecnie dostępny. Zapłacić dodatkowo możesz m.in. za:

  • hosting,
  • dodatkowe wsparcie techniczne,
  • funkcje płatności bezgotówkowych.

Poza tym PrestaShop może na początku sprawiać problemy z obsługą – konfiguracja może być trudna, a moduły często kolidują ze sobą, co prowadzi do usterki witryny. Jeśli nie znasz PHP (języka programowania) i nie wiesz, jak samodzielnie rozwiązywać problemy techniczne, konieczne będzie zatrudnienie programistów i projektantów stron internetowych, aby zrobili to za Ciebie. PrestaShop prowadzi listę niezależnych programistów, którzy z przyjemnością zgłoszą ofertę dla Twojej firmy.

Czy PrestaShop to popularne rozwiązanie?

Serwis zaczynał w 2007, we Francji. Od tamtej pory PrestaShop stał się jednym z najbardziej znanych rozwiązań w zakresie sklepów internetowych czy szerzej e-commerce. Patrząc na wewnętrzne dane w 2020 r., wyraźnie widać, że PrestaShop jest jednym z najbardziej domyślnych platform, nie tylko we Francji, ale także na arenie międzynarodowej. W listopadzie 2020 r. platforma ta miała ponad 700 000 stron internetowych, które są klientami PrestaShop. W rzeczywistości istnieje ponad 400 000 witryn korzystających z PrestaShop, a niemal tyle samo witryn w przeszłości korzystały z PrestaShop.

Dodatkowe moduły i motywy

Bez względu na to, jak szeroka jest funkcjonalność PrestaShop, prędzej czy później możesz potrzebować dodatkowych funkcji, których nie ma na liście domyślnych. Oferta certyfikowanych programistów PrestaShop oferuje duży wybór darmowych i płatnych modułów, które pomogą sprzedawcom rozszerzyć funkcjonalność ich sklepu internetowego. Rozszerzenia są dostępne w wielu kategoriach: Strona produktu, Projekt i nawigacja, Promocje i marketing, Ruch i rynki, Płatności, Wysyłka i logistyka, Administracja, Klienci, Facebook i sieci społecznościowe oraz Platformy specjalistyczne i są kompatybilne ze wszystkimi wersjami PrestaShop. Koszt przeciętnej integracji waha się od 50 do 100 euro, co jest ceną dość konkurencyjną na rynku modułów. Jeśli jednak masz ograniczony budżet, możesz łatwo znaleźć darmowe rozwiązanie; po prostu nie oczekuj od nich wyjątkowej jakości i wyników. Kolejnym aspektem dostosowywania jest projektowanie sklepu internetowego i pod tym względem również możliwości są szerokie. Na rynku dostępne są setki szablonów PrestaShop. Możesz znaleźć szablony na każdy gust, konkretny sklep internetowy i budżet.

Co można ulepszyć w PrestaShop?

Napisaliśmy już wiele słów o tym, co sprawia, że ​​PrestaShop jest tak powszechnie lubiany, ale czy nie ma on żadnych wad? Rzeczywiście, parę rzeczy można by poprawić.

  • dodatkowe koszty. Sam sklep PrestaShop jest darmowy i to prawda, ale koszty hostingu i rejestracji domeny wciąż są do uiszczenia. Wybór hostingu należy jednak do Ciebie, więc możliwe jest zminimalizowanie tych wydatków. Skrytykowano również koszt dodatkowych rozwiązań dostosowujących,
  • wymagane są pewne umiejętności programistyczne. Aby prawidłowo zarządzać PrestaShop, administrator sklepu musi mieć pewną wiedzę programistyczną lub opanować te umiejętności w bardzo krótkim czasie,
  • moduły mogą być ze sobą niekompatybilne. Ponieważ dodatki PrestaShop mogą być tworzone przez różne zespoły programistów, nic dziwnego, że niektóre z nich mogą przeszkadzać sobie nawzajem. Najlepszym rozwiązaniem jest tutaj metoda prób i błędów – jeśli niektóre dodatki są niekompatybilne, jak najszybciej znajdź zamiennik.

Podsumowanie

O opinie na temat korzystania z PrestaShop i jego możliwości, poprosiliśmy ekspertów, którą jest najlepsza agencja SEO w Polsce, czyli SEOSEM24. Zwycięzca w rankingu Rating Captain najlepszych agencji SEO w Polsce korzysta z tej platformy przy tworzeniu sklepów internetowych dla swoich klientów.

Najważniejsze funkcje PrestaShop

Fakt, że PrestaShop jest darmowy i open source, to nie jedyne przewagi konkurencyjne platformy. Lista wbudowanych funkcji, które zachęcają handlowców do wyboru tego rozwiązania, jest dość długa. W ramach podsumowania, wymieńmy te najważniejsze.

  • nieograniczone w tworzeniu aukcje i zakupy,
  • funkcje zarządzania inwentarzem, takie jak śledzenie towarów i powiadomienia o braku zapasów,
  • prosty eksport i import danych w formacie CSV,
  • zaawansowane możliwości SEO – zarządzanie tytułami i opisami meta oraz adresami URL,
  • duży wybór opcji płatności: PayPal Standard i Pro, Skrill, Stripe, WorldPay, przetwarzanie offline i wiele innych,
  • precyzyjne oszacowanie kosztów wysyłki,
  • tworzenie niestandardowych promocji,
  • automatyzacja e-maili klientów,
  • zaawansowana nawigacja i wyszukiwanie,
  • statystyki odwiedzających,
  • statystyki sprzedaży i zamówień,
  • zarządzanie wieloma sklepami,
  • wielojęzyczność: domyślna obsługa 75 języków,
  • konfigurowalny proces realizacji transakcji,
  • powiadomienia o porzuceniu koszyka,
  • kompatybilność z dużą liczbą dodatków i integracjami innych firm.

Oczywiście nie jest to pełna lista wyjątkowych funkcji tej platformy e-commerce, a jej pełną listę można znaleźć na stronie samej platformy.

PrestaShop na tle alternatyw

Masz wiele możliwości, jeśli chodzi o wybór najlepszej platformy dla Twojego sklepu internetowego. I chociaż PrestaShop nie jest dla początkujących, jeśli jesteś dość zaznajomiony z HTML, CSS i PHP – lub jeśli możesz sobie pozwolić na zatrudnienie programisty – może się okazać, że PrestaShop odpowiada potrzebom Twojej firmy. Jako oprogramowanie typu open source jest wysoce konfigurowalne. Jest dostarczany z ogromnym zestawem funkcji zaraz po wyjęciu z pudełka, a do wyboru jest stale powiększający się wybór dodatków. Ponadto można go bezpłatnie pobrać i używać, a także korzystnie wypada w porównaniu z innymi opcjami open source. Jeśli nie masz pewności, czy jesteś gotowy na odpowiedzialność za zbudowanie sklepu na oprogramowaniu o otwartym kodzie źródłowym, sprawdź najwyżej oceniane alternatywy, w tym witryny w pełni hostowane, aby sprawdzić, czy przejście tą drogą wydaje się bardziej atrakcyjne. Jeśli jesteś gotowy, aby zanurkować i zacząć budować swój sklep PrestaShop, nie zapomnij skorzystać z aktywnej społeczności użytkowników, aby zapewnić pomoc, której będziesz potrzebować po drodze. Już niedługo możesz zostać właścicielem działającego sklepu, gotowym oferować własne wskazówki kolejnym „nowicjuszom” na scenie PrestaShop.